Följ den här guiden för att flytta ditt nummer!

Nummerflytt

Att flytta sitt nummer kostar inget och är inte så krångligt som man kan tro! Se bara till att du inte har någon bindningstid kvar hos din tidigare operatör och att numret är registrerat på dig. Vi kommer att meddela dig via SMS om exakta datum och tid ditt nummer flyttas efter du lagt din beställning.

Men för säkerhetens skull så checka stegen nedan så att du är på det gröna! 

Bra att kontrollera 💡

Kontrollera Bindningstid

Innan du inleder en portering, börja med att se över ditt nuvarande abonnemang för eventuell återstående bindningstid.

Bindningstid kvar?

Säg då upp abonnemanget hos den nuvarande operatören själv, och lägg nummerflytten till samma datum som uppsägningstiden tar slut när du beställer ditt nya abonnemang.

Har du använt Kontantkort?

Är det ett kontantkortsnummer du vill flytta? Då måste kontantkortet vara registrerat. Detta gör du enklast och snabbast på din nuvarande operatörs sajt.

Enkelt att ta med sig sitt nummer 🚛

Beställ abonnemang

Vid beställning anger du det nummer du vill fortsätta använda, och när du vill att det nya abonnemanget ska börja gälla.

Ditt nummer flyttas

Vi begär en flytt av ditt nummer från din nuvarande operatör och bekräftar nummerflytten via SMS inom 1-2 dagar.

SIM-kort skickas

Ditt nya SIM-kort kommer med posten i god tid innan ditt ecotel-abonnemang startar.

Byt ut ditt SIM-kort

Dagen innan får du en påminnelse via SMS. Byt SIM-kort, starta om mobilen och allt fungerar som vanligt.

Har du ytterligare frågor?

Om du beställer en nummerflytt från din gamla operatör till Ecotel kommer ditt gamla abonnemang att sägas upp automatiskt när nummerflytten genomförs. Om du har en uppsägningstid börjar den inte att räknas förrän ditt nummer har flyttats.
 
Det kan vara klokt att själv kontakta din gamla operatör och säga upp ditt abonnemang innan du beställer det nya, särskilt om du har en uppsägningstid, så att den börjar att räknas direkt.
När din nummerflytt har blivit godkänd kommer du att få ett mail som informerar dig om det exakta datumet då nummerflytten kommer att genomföras. Dessutom kommer du att få ett SMS 13 timmar innan nummerflytten äger rum.
 
Om ditt nummer inte har flyttats på det datum du valde vid din beställning kan det vara så att din nummerflytt har blivit nekad. Kontrollera din e-postinkorg för information om varför detta har hänt och vilka åtgärder du behöver vidta för att lösa situationen.
Om din nummerflytt har nekats på grund av att ditt nuvarande abonnemang har en bindningstid, kan det vanligtvis räcka med att vi bokar in ett nytt försök för att flytta ditt nummer till oss dagen efter att din bindningstid har löpt ut.
 
Ta reda på när din bindningstid upphör och därefter kan du logga in på Mitt konto för att chatta med oss eller starta ett supportärende. Vi kommer att hjälpa dig att skicka in en ny förfrågan om nummerflytt.
Om din nummerflytt har nekats på grund av att flyttiden inte är möjlig, behöver vi oftast bara göra ett nytt försök på din nummerflytt med någon dag extra framförhållning.
 
Kontakta oss så hjälper vi dig vidare med att skicka in en ny förfrågan till din tidigare operatör.