referral_credits: FAQ – Mobilabonnemang du kan lita på, till priser du älskar –

Supportguider

TIPS! Kolla in Mina Sidor för överblick av ditt abonnemang och fakturor, hitta din unika värvarkod, se din dataanvändning och dess klimatkompensering. Allt du behöver, på ett ställe.

Abonnemang

Frågor om ditt abonnemang

Betalningar

Frågor om betalningar

Nummerflytt

Frågor om nummerflytt

Värvningsprogrammet

Frågor om poäng

Utlands & Premiumtjänster

Frågor om poäng Utlands & Premiumtjänster

Abonnemang

Hur mycket surf har jag kvar?

Du kan se återstående data överst i “Min profil”. För att se din användning mer detaljerat, klicka på Surf → Konsumtion.

Hur uppgraderar jag mitt abonnemang?

För att ändra din prenumeration, logga in på “Min profil” och klicka på fliken “Prenumeration”.

När ändras mitt abonnemang?

Vid en uppgradering sker ändringen direkt och mellanskillnaden för datan läggs på abonnemangskostnaden nästkommande månad.

Hur pausar jag mitt abonnemang?

Ibland kan det hända att du är borta en längre tid, använder abonnemanget säsongsvis eller helt enkelt inte behöver det på ett tag. Då kan det vara skönt att få möjlighet att ta en paus!

Observera att pausa ditt abonnemang innebär att du inte kommer att kunna använda det för samtal, SMS/MMS eller internet under den perioden.

För att pausa prenumerationen, logga in på ”Min profil” → Pausa prenumeration.

Hur avslutar jag mitt abonnemang?

Du kan avsluta ditt abonnemang när du vill och det finns två sätt:

  • Du flyttar ditt nummer till en annan operatör. Ditt abonnemang hos oss avslutas automatiskt samma dag som nummerflytten genomförs.
  • Du betalar alltid fullpris för en påbörjad månad oavsett när i månaden du väljer att flytta ut ditt nummer. Vår rekommendation är därför att du ber din nya operatör att flytta ditt nummer i slutet av månaden.

OBS! Du behöver alltså inte avsluta ditt abonnemang själv på Mitt Konto om du ska flytta ditt nummer till en annan operatör.

Betalningar

Vad betalar jag för?

På Mitt Konto → Betalningar hittar du en översikt över alla dina betalningar och deras innehåll. Genom att klicka på pilarna bredvid månaderna får du en kort sammanfattning av vad du betalar för.

Hur påverkas jag om jag inte gör min betalning?

Kortbetalning: Om det misslyckas med kortdragningen kommer det att göras 3 nya försök under de nästkommande vardagarna. Om även dessa försök misslyckas kommer du att få ett SMS som informerar dig om att betalningen för ditt abonnemang för denna månad ännu inte har mottagits och ditt abonnemang kommer att spärras för utgående trafik.

Om det görs 3 misslyckade försök och du har en godkänd kreditupplysning kommer det istället att skapas en faktura som skickas ut till dig för innevarande månad. Om en faktura skapas gäller samma process som nedan för faktura:

Om du inte har en godkänd kreditupplysning kommer abonnemanget att spärras för utgående trafik inom de närmsta dagarna. Om betalningen inte kommer in innan månadsskiftet kommer abonnemanget att pausas helt tills månaden är betald. Om betalningen inte kommer in alls för innevarande månad kommer abonnemanget till slut att avslutas.

Faktura: Om din faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse ut via SMS. Denna första påminnelse medför ingen extra kostnad.

Om betalningen inte har mottagits efter den första påminnelsen via SMS kommer vi att skicka en ytterligare påminnelse via e-post där en påminnelseavgift på 60 kr läggs till på fakturan.

I samband med den andra påminnelsen spärras abonnemanget även för utgående trafik. Om fakturan fortfarande inte betalas efter den andra påminnelsen kommer fakturan att överlämnas till inkasso och ditt abonnemang kommer att pausas helt.

Vilket datum måste jag ha gjort min betalning?

Kortbetalningar sker alltid i början av månaden mellan den 1:a – 3:e. Du betalar då för den påbörjade månaden för den nya månaden. Du kan alltid göra nya dragningsförsök själv inne på Mitt konto under Betalningar genom att klicka på ”betala”.

Fakturan skickas ut i början av månaden och förfaller i slutet av varje månad runt den 28:e. Fakturan du får via e-post i ex. februari är också för ditt abonnemang under februari månad. Du kan alltid hitta och betala din faktura själv inne på Mitt konto under Betalningar.

Hur hanteras inkasso om betalningen inte är i tid?

Du har fått inkasso eftersom din Ecotel-faktura fortfarande var obetald efter förfallodatum trots påminnelser från oss via SMS och e-post som informerade om den uteblivna betalningen. Inkassokravet har skickats av xxx.

Vad gäller för den första betalningen?

Din första betalning kommer i början av den andra månaden efter att ditt abonnemang har aktiverats. På din första betalning debiteras du för de återstående dagarna av aktiveringsmånaden samt för hela följande månad.

Vad händer med mitt välkomsterbjudande?

Som ny användare hos Ecotel får du oftast ta del av ett välkomsterbjudande, vilket vanligtvis innebär en rabatt på din månadskostnad under flera månader.

Nummerflytt

Avslutar ni mitt gamla abonnemang åt mig?

Om du beställer en nummerflytt från din gamla operatör till Ecotel kommer ditt gamla abonnemang att sägas upp automatiskt när nummerflytten genomförs. Om du har en uppsägningstid börjar den inte att räknas förrän ditt nummer har flyttats.

Det kan vara klokt att själv kontakta din gamla operatör och säga upp ditt abonnemang innan du beställer det nya, särskilt om du har en uppsägningstid, så att den börjar att räknas direkt.

När genomförs nummerflytten?

När din nummerflytt har blivit godkänd kommer du att få ett mail som informerar dig om det exakta datumet då nummerflytten kommer att genomföras. Dessutom kommer du att få ett SMS 13 timmar innan nummerflytten äger rum.

Om ditt nummer inte har flyttats på det datum du valde vid din beställning kan det vara så att din nummerflytt har blivit nekad. Kontrollera din e-postinkorg för information om varför detta har hänt och vilka åtgärder du behöver vidta för att lösa situationen.

Går beställningen igenom om nummerflytten nekas?

Om din nummerflytt nekas går din beställning fortfarande igenom, men ditt abonnemang kommer att vara inaktivt och du behöver inte betala något för det.

Du kommer att få ett mail från oss om varför nummerflytten nekades och vilka åtgärder du behöver vidta för att lösa det.

När nummerflytten har blivit godkänd och ditt nummer har flyttats till oss aktiveras ditt nya abonnemang automatiskt.

Avslagen nummeröverföring: Bindningstid

Om din nummerflytt har nekats på grund av att ditt nuvarande abonnemang har en bindningstid, kan det vanligtvis räcka med att vi bokar in ett nytt försök för att flytta ditt nummer till oss dagen efter att din bindningstid har löpt ut.

Ta reda på när din bindningstid upphör och därefter kan du logga in på Mitt konto för att chatta med oss eller starta ett supportärende. Vi kommer att hjälpa dig att skicka in en ny förfrågan om nummerflytt.

Hur pausar jag mitt abonnemang?

Ibland kan det hända att du är borta en längre tid, använder abonnemanget säsongsvis eller helt enkelt inte behöver det på ett tag. Då kan det vara skönt att få möjlighet att ta en paus!

Observera att pausa ditt abonnemang innebär att du inte kommer att kunna använda det för samtal, SMS/MMS eller internet under den perioden.

För att pausa prenumerationen, logga in på ”Min profil” → Pausa prenumeration.

Avslagen nummerportering: Flytttiden inte möjlig

Om din nummerflytt har nekats på grund av att flyttiden inte är möjlig, behöver vi oftast bara göra ett nytt försök på din nummerflytt med någon dag extra framförhållning.

Kontakta oss så hjälper vi dig vidare med att skicka in en ny förfrågan till din tidigare operatör.

Utlands & Premiumtjänster

Är det avgifter för att ringa/skicka meddelanden från Sverige till utlandet?

Att ringa eller skicka meddelanden till utländska nummer från Sverige innebär alltid extra kostnader (se priser på ecotel.se/utlandspriser). Däremot tillkommer aldrig kostnader för att ringa eller skicka meddelanden till ett svenskt nummer som befinner sig utomlands när du själv är i Sverige, eftersom du inte kan vara säker på var personen befinner sig. Samma princip gäller om du befinner dig i ett annat land inom EU och ringer eller skickar meddelanden till ett svenskt nummer.

Är det kostnader för att ringa/skicka meddelanden från ett land utanför EU till ett annat land?

Ja! Om du befinner dig utanför EU tillkommer alltid extra kostnader för att ringa/skicka meddelanden (se priser på ecotel.se/utlandspriser). För att undvika höga kostnader rekommenderar vi att istället använda appar som WhatsApp eller Messenger, som är kostnadsfria. Dock kräver dessa appar tillgång till wifi för att användas.

Hur fungerar det utanför EU:s gränser?

För att använda din mobil under resan måste du först aktivera Utlandstjänster på ditt abonnemang via Mitt Konto senast 48 timmar innan avresa.

Du måste också aktivera dataroaming i mobilen. Observera att utanför EU behöver du köpa surfpaket via SMS. Besök ecotel.se/utlandspriser för mer information.

Vad är roaming?

Roaming innebär att du använder ett utländskt nät när du är utomlands. Inom EU/EES har du fria samtal, meddelanden och upp till 33 GB surf per månad. Utanför EU gäller andra priser.

Får jag använda min sparade surf utomlands?

Inom EU/EES kan du använda upp till 33 GB av din surfpott varje månad. Utanför EU behöver du köpa ett surfpaket.

Värvningsprogrammet

Hur fungerar Ecotels värvningsprogram?

Ecotels värvningsprogram är enkelt! Som befintlig kund kan du dela din värvningskod med vänner och få poäng för varje ny kund.

Poängen kan bytas mot rabatter och förmåner. Läs alltid riktlinjerna noggrant för att förstå villkoren.

Jag har inte fått mina poäng?

Kontakta kundtjänst och ange namn, användarnamn och datum för värvning för att spåra dina saknade poäng. Vi hjälper dig att lösa problemet så snart som möjligt.

Kontakta oss

Hör av dig

Vi älskar att prata försäljning och hjälper dig gärna med dina frågor. Ring oss på 010 – 551 73 33 för att prata med oss, eller fyll i formuläret här bredvid så återkommer vi till dig.

Ring oss

010 – 551 73 33

Maila oss

info@ecotel.se

Öppettider

Mån-Fre: 08:00 - 17:00

Ecotel behöver de kontaktuppgifter du gav oss för att kontakta dig avseende våra produkter och tjänster. Du kan när som helst avsluta prenumerationen på dessa meddelanden. Information om hur du avslutar prenumerationen, våra sekretesskydd och vårt engagemang för att skydda din integritet finns i vår sekretesspolicy.