Supportguider

TIPS! Kolla in Mina Sidor för överblick av ditt abonnemang och fakturor, hitta din unika värvarkod, se din dataanvändning och dess klimatkompensering. Allt du behöver, på ett ställe.

Abonnemang

Frågor om ditt abonnemang

Betalningar

Frågor om betalningar

Nummerflytt

Frågor om nummerflytt

Värvningsprogrammet

Frågor om poäng

Utlands & Premiumtjänster

Frågor om poäng Utlands & Premiumtjänster

Abonnemang

Du kan se återstående data överst i “Min profil”. För att se din användning mer detaljerat, klicka på Surf –> Konsumtion.

För att ändra din prenumeration, logga in på “Min profil” och klicka på fliken “Prenumeration”

För att byta abonnemang loggar du in på Mitt Konto och går till fliken Abonnemang.
 
När ändras mitt abonnemang?
 
Vid en uppgradering sker ändringen direkt och mellanskillnaden för datan läggs på abonnemangskostnaden nästkommande månad.

Ibland kan det hända att du är borta en längre tid, använder abonnemanget säsongsvis eller helt enkelt inte behöver det på ett tag. Då kan det vara skönt att få möjlighet att ta en paus! Observera att att pausa ditt abonnemang innebär att du inte kommer att kunna använda det för samtal, SMS/MMS eller internet under den perioden. För att pausa prenumerationen, logga in på ” Min profil ” –> Pausa prenumeration

Du kan avsluta ditt abonnemang när du vill och det finns två sätt:
 
Du flyttar ditt nummer till en annan operatör. Ditt abonnemang hos oss avslutas automatiskt samma dag som nummerflytten genomförs.
 
Du betalar alltid fullpris för en påbörjad månad oavsett när i månaden du väljer att flytta ut ditt nummer. Vår rekommendation är därför att du ber din nya operatör att flytta ditt nummer i slutet av månaden.
 
OBS! Du behöver alltså inte avsluta ditt abonnemang själv på Mitt Konto om du ska flytta ditt nummer till en annan operatör.

Betalningar

På Mitt Konto -> Betalningar hittar du en översikt över alla dina betalningar och deras innehåll. Genom att klicka på pilarna bredvid månaderna får du en kort sammanfattning av vad du betalar för.
 
 
 
Kortbetalning: Om det misslyckas med kortdragningen kommer det att göras 3 nya försök under de nästkommande vardagarna. Om även dessa försök misslyckas kommer du att få ett SMS som informerar dig om att betalningen för ditt abonnemang för denna månad ännu inte har mottagits och ditt abonnemang kommer att spärras för utgående trafik. Om det görs 3 misslyckade försök och du har en godkänd kreditupplysning kommer det istället att skapas en faktura som skickas ut till dig för innevarande månad. Om en faktura skapas gäller samma process som nedan för faktura:
 
Om du inte har en godkänd kreditupplysning kommer abonnemanget att spärras för utgående trafik inom de närmsta dagarna. Om betalningen inte kommer in innan månadsskiftet kommer abonnemanget att pausas helt tills månaden är betald. Om betalningen inte kommer in alls för innevarande månad kommer abonnemanget till slut att avslutas.
 
Faktura: Om din faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse ut via SMS. Denna första påminnelse medför ingen extra kostnad.
 
Om betalningen inte har mottagits efter den första påminnelsen via SMS kommer vi att skicka en ytterligare påminnelse via e-post där en påminnelseavgift på 60 kr läggs till på fakturan.
 
I samband med den andra påminnelsen spärras abonnemanget även för utgående trafik. Om fakturan fortfarande inte betalas efter den andra påminnelsen kommer fakturan att överlämnas till inkasso och ditt abonnemang kommer att pausas helt.
 
Kortbetalningar sker alltid i början av månaden mellan den 1:a – 3:e. Du betalar då för den påbörjade månaden för den nya månaden. Du kan alltid göra nya dragningsförsök själv inne på Mitt konto under Betalningar genom att klicka på ”betala”.
 
Fakturan skickas ut i början av månaden och förfaller i slutet av varje månad runt den 28:e. Fakturan du får via e-post i ex. februari är också för ditt abonnemang under februari månad. Du kan alltid hitta och betala din faktura själv inne på Mitt konto under Betalningar.
Du har fått inkasso eftersom din Ecotel-faktura fortfarande var obetald efter förfallodatum trots påminnelser från oss via SMS och e-post som informerade om den uteblivna betalningen. Inkassokravet har skickats av xxx.
 
Din första betalning kommer i början av den andra månaden efter att ditt abonnemang har aktiverats. På din första betalning debiteras du för de återstående dagarna av aktiveringsmånaden samt för hela följande månad.
 
Vad händer med mitt välkomsterbjudande?
 
Som ny användare hos Ecotel får du oftast ta del av ett välkomsterbjudande, vilket vanligtvis innebär en rabatt på din månadskostnad under flera månader
 

Nummerflytt

Om du beställer en nummerflytt från din gamla operatör till Ecotel kommer ditt gamla abonnemang att sägas upp automatiskt när nummerflytten genomförs. Om du har en uppsägningstid börjar den inte att räknas förrän ditt nummer har flyttats.
 
Det kan vara klokt att själv kontakta din gamla operatör och säga upp ditt abonnemang innan du beställer det nya, särskilt om du har en uppsägningstid, så att den börjar att räknas direkt.
När din nummerflytt har blivit godkänd kommer du att få ett mail som informerar dig om det exakta datumet då nummerflytten kommer att genomföras. Dessutom kommer du att få ett SMS 13 timmar innan nummerflytten äger rum.
 
Om ditt nummer inte har flyttats på det datum du valde vid din beställning kan det vara så att din nummerflytt har blivit nekad. Kontrollera din e-postinkorg för information om varför detta har hänt och vilka åtgärder du behöver vidta för att lösa situationen.
Om din nummerflytt nekas går din beställning fortfarande igenom, men ditt abonnemang kommer att vara inaktivt och du behöver inte betala något för det.
 
Du kommer att få ett mail från oss om varför nummerflytten nekades och vilka åtgärder du behöver vidta för att lösa det.
 
När nummerflytten har blivit godkänd och ditt nummer har flyttats till oss aktiveras ditt nya abonnemang automatiskt.
Om din nummerflytt har nekats på grund av att ditt nuvarande abonnemang har en bindningstid, kan det vanligtvis räcka med att vi bokar in ett nytt försök för att flytta ditt nummer till oss dagen efter att din bindningstid har löpt ut.
 
Ta reda på när din bindningstid upphör och därefter kan du logga in på Mitt konto för att chatta med oss eller starta ett supportärende. Vi kommer att hjälpa dig att skicka in en ny förfrågan om nummerflytt.
 
Om din nummerflytt har nekats på grund av att flyttiden inte är möjlig, behöver vi oftast bara göra ett nytt försök på din nummerflytt med någon dag extra framförhållning.
 
Kontakta oss så hjälper vi dig vidare med att skicka in en ny förfrågan till din tidigare operatör.

Utlands & Premiumtjänster

Att ringa eller skicka meddelanden till utländska nummer från Sverige innebär alltid extra kostnader (se priser på ecotel.se/utlandspriser). Däremot tillkommer aldrig kostnader för att ringa eller skicka meddelanden till ett svenskt nummer som befinner sig utomlands när du själv är i Sverige, eftersom du inte kan vara säker på var personen befinner sig. Samma princip gäller om du befinner dig i ett annat land inom EU och ringer eller skickar meddelanden till ett svenskt nummer.

Ja! Om du befinner dig utanför EU tillkommer alltid extra kostnader för att ringa/skicka meddelanden. (se priser på ecotel.se/utlandspriser.) För att undvika höga kostnader rekommenderar vi att istället använda appar som WhatsApp eller Messenger, som är kostnadsfria. Dock kräver dessa appar tillgång till wifi för att användas.

För att använda din mobil under resan måste du först aktivera Utlandstjänster på ditt abonnemang. Detta gör du senast 48 timmar innan avresa genom att gå till Abonnemang på Mitt Konto.
 
Dessutom måste du aktivera dataroaming i din telefon för att kunna använda internet utomlands. Detta görs genom att gå till inställningarna på din mobil, välja Mobilnät och sedan Alternativ för mobildata.
 
Observera att utanför EU kan du inte använda din surfpott på samma sätt som inom EU. Istället måste du köpa ett surfpaket via SMS med X MB. Storlek och pris på surfpaketet varierar beroende på vilket land du befinner dig i. Besök ecotel.se/utlandspriser för mer information.
Inom EU/EES finns fri roaming, vilket innebär att du har fria samtal, fria meddelanden och upp till 33 GB fri surf från din surfpott per kalendermånad.
 
Roaming innebär att du ansluter till ett utländskt nät för att använda din telefon när du är utomlands.
 
När du är i Sverige är du ansluten till ett svenskt nät och använder inte roaming. Du debiteras för all trafik som görs till utlandet.
 
Om du ringer eller skickar meddelanden till ett utländskt nummer när du är i Sverige är du fortfarande ansluten till ett svenskt nät, vilket inte klassas som roaming och ingår därför inte i abonnemangskostnaden. Du debiteras istället enligt priserna för det specifika landet, som du kan hitta här.
Inom EU/EES kan du använda upp till 33 GB från din befintliga surfpott varje kalendermånad. Om din surf tar slut får du ett SMS med information om hur du kan köpa mer, precis som i Sverige.
 
Utanför EU kan du inte använda din surfpott, utan du måste istället köpa ett surfpaket via SMS med X MB. Storleken och priset på surfpaketet varierar beroende på vilket land du befinner dig i (besök ecotel.se/utlandspriser för mer information).

Värvningsprogrammet

Ecotels värvningsprogram är enkelt och givande! När du är en befintlig kund hos Ecotel kan du rekommendera våra tjänster till dina vänner, familj eller kollegor och tjäna belöningar i processen. Så här går det till:
 
1. Registrering: Först måste du vara en befintlig kund hos Ecotel för att delta i vårt värvningsprogram.
2. Värvning: Dela din unika värvningskod med vännen, familjen eller kollegan.
3. Poängsystem: När en person använder din länk för att bli en ny kund hos Ecotel, belönas både du och den nya kunden med poäng baserat på den valda tjänsten. Läs mer här
4.Belöningar: Du kan använda de poäng du tjänar för olika belöningar som erbjuds av Ecotel, såsom rabatter, gratisprodukter eller andra förmåner.
5.Fortsatt engagemang: Ju fler personer du rekommenderar till Ecotel och som sedan blir kunder, desto fler poäng kan du tjäna.
7.Riktlinjer och regler: Vi uppmuntrar dig att läsa igenom våra värvningsprogramregler noggrant för att säkerställa att du förstår hur programmet fungerar och för att undvika eventuella missförstånd.
 
Med Ecotels värvningsprogram kan du inte bara hjälpa andra att dra nytta av våra tjänster utan också belöna dig själv för ditt engagemang och stöd!
Vi beklagar eventuella problem med att inte ha mottagit dina poäng. För att hjälpa dig så snabbt och effektivt som möjligt, vänligen kontakta vår kundtjänst på [kundtjänstens kontaktinformation] med följande uppgifter:
1. Ditt namn och användarnamn.
2.Datumet då du hänvisade en vän och denne blev en ny kund hos Ecotel.
3. Eventuell ytterligare information du anser vara relevant för att spåra dina poäng.
 
Vi ska göra vårt bästa för att lösa detta problem och se till att du får dina förtjänade poäng så snart som möjligt.

Utlands & Premiumtjänster

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua minim veniam.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua minim veniam.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua minim veniam.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua minim veniam.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua minim veniam.

Kontakta våra medarbetare här!

Behöver du ytterligare hjälp?

Våra öppettider

Måndag – Fredag        Kl. 10 – 14 

Lördag – Söndag Stängt